30 października podczas 21. posiedzenia Senatu RP Stanisław Pawlak złożył oświadczenie senatorskie adresowane do Donalda Tuska, prezesa Rady Ministrów, w sprawie przebiegu kolei dużych prędkości (KDP) przez województwo kujawsko-pomorskie.
"Centralny Port Komunikacyjny jest konsekwentnie realizowany w urealnionej formie. Zaprezentowano nowy projekt budowlany lotniska i dworca kolejowego oraz preferowane przebiegi nowych linii kolei dużych prędkości pozwalające na realizację założenia „Polska w 100 minut”, czyli szybkie połączenie z Warszawy do większości dużych miast w Polsce.
Moje wystąpienie dotyczy planowanego przebiegu tzw. szprychy nr 1, czyli linii na terenie województwa kujawsko-pomorskiego prowadzonej po trasie węzeł CPK – Płock – Włocławek i dalej.
Jaki jest obecny status linii planowanej na terenie województwa kujawsko-pomorskiego? Czy jej realizacja jest potwierdzona, a jeżeli tak, to jaki zaplanowano przebieg? Jaki jest harmonogram dla poszczególnych odcinków linii oraz etapów prac?
Wciąż trwają prace projektowe i odbywają się kolejne etapy konsultacji, które budzą duże zaniepokojenie społeczne. Niezbędna jest więc odpowiednia komunikacja na temat statusu tego projektu. Wobec wcześniejszych zapowiedzi o wysoce prawdopodobnym odstąpieniu od realizacji nowych linii kolei dużych prędkości kontynuowanie prac budzi dezorientację i całkowicie zrozumiałe duże obawy właścicieli nieruchomości, przedsiębiorców, władz samorządowych i mieszkańców.
Jeżeli zostanie potwierdzona wola realizacji tzw. szprychy nr 1, to jakiego rodzaju ograniczenia w zagospodarowaniu przestrzennym i w jakim okresie zostaną wprowadzone?
W przypadku wytyczenia przebiegu nowej linii niezwykle ważne jest zachowanie rezerwy terenowej, co zabezpiecza możliwość realizacji inwestycji, ale co jeszcze ważniejsze, pozwala uniknąć kosztów finansowych i kosztów społecznych, związanych z koniecznością rozbiórki modernizowanej i budowanej przez samorządy infrastruktury lub domostw mieszkańców nieświadomych planowanej inwestycji.
Kiedy samorządy gminne oraz samorząd województwa, przez kogo i w jakiej formie zostaną o tym powiadomione w celu zapobiegania zabudowie korytarza pod linie kolejowe?
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego w latach 2023–2024 zabiegał o uzupełnienie ówczesnego projektu kolei dużych prędkości o nowy odcinek zrealizowany w najwyższym standardzie, stanowiący odnogę od linii CPK Grudziądz – Trójmiasto, która na wysokości Włocławka biegłaby przez Włocławek i Toruń do Bydgoszczy, z możliwością przedłużenia do Szczecina.
Jest to propozycja alternatywna dla proponowanej wówczas modernizacji linii kolejowej nr 18, a nowa linia naśladująca przebieg linii kolejowej nr 18 jest niezbędna dla zapewnienia z jednej strony – rzeczywistego charakteru szybkich kolei w obsłudze najważniejszych miast województwa kujawsko-pomorskiego, a z drugiej – dla zapewnienia płynności ruchu pasażerskiego, regionalnego oraz ruchu towarowego na linii nr 18. Ruch pociągów dużych prędkości przewozów regionalnych oraz ruch towarowy realizowany na tej samej linii są wobec siebie ewidentnie kolizyjne i niemożliwe do pogodzenia w sposób satysfakcjonujący dla wszystkich operatorów.
Czy w związku z tym ten około 100-kilometrowy nowy odcinek, niezwykle ważny dla Włocławka, Torunia i Bydgoszczy, jest rozważany w planach realizacji kolei dużych prędkości w Polsce?
A jeżeli nie, to jakie muszą być spełnione warunki, by 3 największe miasta województwa kujawsko-pomorskiego, generujące obecnie bardzo duże potoki ruchu w kierunku do Warszawy, mogły być traktowane porównywalnie do innych ośrodków w takich samych kategoriach wielkościowych i funkcjonalnych? Dotychczasowa propozycja obsługi za pomocą zmodernizowanej linii nr 18 była dla województwa kujawsko-pomorskiego dyskryminująca i ewidentnie pogarszająca dostępność, a co za tym idzie, jakość życia mieszkańców i konkurencyjność gospodarki.
Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego, wyrażając swoją troskę o przyszłość komunikacyjną regionu ze stolicą, zadają pytanie: czy nowe linie kolejowe zapewnią im dostęp do pociągów dalekobieżnych z każdego powiatu?
Uprzejmie proszę o odpowiedź w przedstawionych sprawach. Dziękuję za uwagę.".
* Czytaj tekst oświadczenia TUTAJ
* Zobacz zapis wideo wystąpienia w Senacie TUTAJ